مقالات

طبقه بندی انواع رستوران – قسمت دوم

انواع رستوران‌ها امروزه در حال گسترش می‌باشد و از این آشنایی با انواع رستوران‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از رستوران‌هایی که مدل‌های مختلف و خاصی از نوشیدنی را ارائه می‌دهند تا رستوران‌هایی که غذاهای گیاهی مخصوص گیاه خواران را سرو می‌کنند. بر اساس نوع سرویس و خدماتی که یک رستوران به شما ارائه می‌دهد و همچنین منوی غذایی و نوشیدنی، می‌توان رستوران‌ها را به یازده نوع مختلف تقسیم کرد. در ادامه به بررسی این 11 مدل رستوران مختلف می‌پردازیم.

 

Fine Dining رستوران

 

یکی از انواع رستوران‌ها، رستوران Fine Dinning  می‌باشد. اکثر افراد این گونه رستوران‌ها را برای مراسم‌های خاصی مانند سالگردها، تولد‌ها، قرارهای ملاقات و … انتخاب می‌کنند. در این گونه از رستوران‌ها یک سری فاکتور وجود دارد که نشان می‌دهد این رستوران Fine dining می‌باشد.

  • لباس رسمی و آداب غذاخوری خوب
  • دکوراسیون فوق العاده و فضایی رسمی
  • کارکنان به طور کلی توجه بیشتری به مشتریان دارند و از آداب خاصی برای خوردن و سرو غذا استفاده می‌کنند.
  • منوها ممکن است دارای غذاها و مواد عجیب و غریب یا جالب باشند.
  • منو ها قیمت بالاتری نسبت به رستوران‌های دیگر دارند.

رستوران Casual Dinning

 

رستوران Casual Dinning یکی دیگر از انواع رستوران‌ها می‌باشد. محیط رستوران‌های Casual Dinning بر اساس نام تجاری و مشتری مورد نظر بسیار متفاوت است، اما اکثر آنها ویژگی‌های زیر را دارند:

  • منوهایی با قیمت مناسب
  • سرویس روی میز ارائه می‌شود.
  • فضای آرام دارند.
  • دکوراسیون خاص دارند.

 

رستوران‌ Contemporary Casual

 

اخیرا رستوران‌های معمولی ظهور کرده‌اند که با رستوران‌های مدرن و شیک متمایز هستند. از پروتکل‌های سازگار با محیط زیست پیروی می‌کنند و غذاهای سالم و منحصر به فرد را با غذاهای ترکیبی سرو می‌کنند. در زیر ویژگی‌های یکی دیگر از انواع رستوران‌ها را با هم دیگر می‌خوانیم.

  • معمولا سرویس روی میز ارائه می‌شود.
  • فضایی معمولی و در عین حال شیک دارند.

 

رستوران خانوادگی Family Style 

 

رستوران‌های خانوادگی یکی دیگر از انواع رستوران‌ها است. معمولا در رستوران‌های خانوادگی غذا به صورت ظروف مشترک یا دیس سرو می‌شود . در برخی از رستوران‌ها میتوان در خواست غذا به صورت جداگانه یا پرسی نمود. در زیر به برخی از مشخصات رستوران‌های خانوادگی اشاره خواهیم کرد:

غذا در بشقاب‌های بزرگ سرو می‌شود تا غذاها بین مهمان‌ها به اشتراک گذاشته شود.

سرویس روی میز ارائه می‌شود.

ظروف بر روی میز چیده می شود و مهمان ها خودشان غذا را سرو می کنند.

بسیاری از آنها دارای فضایی معمولی هستند، هرچند رستوران‌های مجلل به سبک خانوادگی نیز وجود دارند.

 

رستوران Fast Casual

 

تعداد زیادی از رستوران‌های Fast Casual وجود دارد تا به افرادی که به دنبال یک غذای سریع‌تر و سالم‌تر از فست فود اما مقرون به صرفه تر از رستوران‌های معمولی هستند سرویس ارائه کنند.رستوران Fast Casual یکی از نو ظهورترین انواع رستوران‌ها است که امروزه استقبال خوبی ار آنها می‌شود. بیشتر رستوران‌های Fast casual دارای ویژگی‌های زیر هستند:

کیفیت غذا و قیمت ها معمولا از فست فودها بالاتر است اما از غذاهای معمولی کمتر است.

سرویس پیشخوان دارند.

دکوراسون معمولی و امروزی دارند.

 

رستوران Fast Food

 

فست فودها از پرمخاطب‌ترین انواع رستوران‌ها هستند. احتمالا با محبوب‌ترین رستوران‌های فست فود مانند مک دونالد و تاکو بل آشنا هستید. در زیر ویژگی‌هایی که اکثر فست فودها به اشتراک می‌گذارند آورده شده است:

تمرکز اصلی فست فودها بر تحویل سریع غذا می‌باشد.

سرویس پیشخوان و یا تحویل در خوردرو دارند.

معمولا به صورت زنجیره‌ای می باشند.

دکوراسیون معمولی دارند.

غذاها در بسته بندی و ظروف یکبار مصرف سرو می‌شود.

 

Café Shop کافی شاپ

 

یکی از جذاب ترین انواع رستوران‌ها کافه‌ها و کافی شاپ ها هستند. چه در راه رفتن به محل کار خود باشید و به دنبال یک فنجان قهوه باشید، چه بخواهید با دوست قدیمی خود در جایی قرار بگذارید، کافه‌ها محیط مناسبی را برای شما فراهم می‌کنند. اکثر کافه ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

معمولا در کافه صبحانه، میان وعده و گاها ناهار سرو می‌شود.

فضایی معمولی و آرام دارند.

بسیاری از افراد ممکن است کارهای روزمره خود را در کافه انجام دهند.

 

Buffet بوفه

 

بوفه‌ها این امکان را به مشتری‌های خود می‌دهند که به طور سفارشی غذای‌های خود را انتخاب کنند. یکی از جالب‌ترین انواع رستوران‌ها بوفه‌ها هستند که دارای ویژگی‌های زیر هستند:

انتخاب مواد غذایی توسط مشتری.

در بوفه ها غذاها از قبل از ورود مهمانان آماده شده‌اند.

تنوع انتخابی بالا همچون غذاهای مختلف، سالاد، پیش غذا، نوشیدنی و…

معمولا دارای یک دکور معمولی و در عین حال شیک هستند.

 

Food Trucks and Concession Stands کامیونها و غرفه های غذا

 

کامیون و غرفه‌های غذایی یکی از جذاب ترین انواع رستوران‌ها هستند که معمولا غذاهای مختلفی مانند فلافل، همبرگر، انواع ساندویچ و گاهی اوقات نوشیدنی گرم مانند قهوه و چای هم ارائه می‌دهند. برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار در حوزه رستوران را دارند گزینه مناسبی می‌باشد زیرا سرمایه اولیه به نسبت کمتری نسبت به دیگر رستوران‌ها دارد. اکثر کامیون‌ها و فودتراک های غذایی دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

  • دارای یک منوی کوچک می‌باشند.
  • در فضاهای باز مثل نمایشگاه، خیابان‌ها و در رویداد های ورزشی قابل راه اندازی هستند.
  • معمولا غذا‌ها از قبل آماده شده است.

Pop-up رستوران

 

رستوران‌ها‌، کافه ها و غرفه‌های پاپ آپ روند جدیدی در انواع رستوران‌ها هستند که به صاحبان، سرآشپزها و مهمانان اجازه می‌دهد تا مفاهیم و خلاقیت‌های جدید غذا و رستوران را امتحان کنند. رستوران‌های پاپ آپ می‌توانند هر چیزی باشند مانند رستورانی در مکانی غیر متعارف که به مدت کوتاهی برای یک یا دو ماه باز است. در زیر برخی از ویژگی‌های یک غذای پاپ آپ آمده است:

  • به طور موقت از چند ساعت تا چند ماه کار می‌کند.
  • دکور امروزی و خلاق دارند.
  • برای تبلیغات از رسانه های اجتماعی استفاده میکند.

Ghost Restaurant شبه رستوران

 

شبه رستوران‌ها به انواع رستوران‌ها گفته می‌شود که به شکل مجازی فعالیت می‌کنند و محیطی برای ارائه غذا به صورت حضوری ندارند. با این کار صاحب رستوران هزینه‌های سربار خود را کاهش می‌دهد و صاحبان می‌توانند تمرکز بیشتری بر کیفیت غذاها کنند. آنها انعطاف پذیری بیشتری برای تغییر منوها دارند، زیرا نیازی به تغییر نسخه چاپی ندارند و فقط باید وب سایت فروش آنلاین خود را به روز کنند. اکثر شبه رستوران‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • ارسال سفارش فقط به صورت بیرون بر است.
  • بدون مکان هستند.
  • طیف وسیعی از غذا را پوشش می‌دهد.
  • دارای وب سایت و شبکه اجتماعی قوی هستند.

جمع بندی عوامل طبقه بندی انواع رستوران‌ها

 

ما می‌توانیم انواع رستوران‌ها را از طریق عناصر مختلف از یکدیگر متمایز کنیم. در زیر رایج ترین عواملی که افراد برای طبقه بندی رستوران‌ها استفاده می‌کنند آورده شده است.

دکوراسیون یک رستوران و نوع لباس پوششی کارمندان پذیرایی تعیین می‌کند که یک رستوران معمولی می‌باشد یا مجلل. علاوه بر این نحوه سرو غذا  و سرویس میز نیز تعیین کننده می‌باشد.

رستوران‌ها در نوع و کیفیت غذاهایی که ارائه می‌دهند متفاوت هستند. منوها ممکن است بر اساس غذاهای یک منطقه خاص تهیه شوند مانند غذاهای شمالی یا جنوبی. بعضی از رستوران‌ها فقط یک نوع غذای خاص مثل پیتزا و یا استیک سرو می‌کنند. یا بر اساس رژیم های غذایی خاص مانند گیاه خواری هستند.

کیفیت مواد اولیه : کیفیت بستگی به مواد تشکیل دهنده، محل تولید و نحوه تهیه آنها دارد. به عنوان مثال، یک رستوران فقط می‌تواند از مواد تازه، محلی و ارگانیک استفاده کند. از سوی دیگر، یک غذاخوری ممکن است از غذاهای فرآوری شده با مواد نگهدارنده استفاده کند. یک رستوران ممکن است آماده سازی به صورت سفارشی داشته باشد و یا ممکن است مقادیر زیادی را به سرعت و به صورت عمده آماده کند.

ارائه وعده‌های غذایی: برخی از رستوران‌ها ظروف غذایی خود را به شکل زیبایی تزئین می‌کنند، در حالی که سایر رستوران‌ها از ارائه ساده‌تری استفاده می‌کنند. برخی از رستوران‌ها فقط غذا را در ظروف یکبار مصرف و برخی دیگر در ظروف با کیفیت بالا سرو می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *