آشپزی, مقالات

خواص ادویه جات

غذاها بدون ادویه ها طعم و مزه ای ندارند. ادویه ها علاوه بر خوش طعم تر کردن غذاها، به عنوان نگهدارنده مواد غذایی هم مورد استفاده قرار می گیرند و همین طور خواص دارویی گسترده ای دارند. در این مقاله همه چیز درباره ادویه ها را با هم مرور خواهیم کرد و از معجزه آن ها مطلع خواهیم شد، پس با ما همراه باشید.

 

ادویه چیست؟

 

در هنر آشپزی، کلمه ادویه به هر قسمت خشک شده از گیاه، به غیر از برگ اشاره می کند که برای چاشنی و طعم دادن به دستور غذا استفاده می شود، اما به عنوان ماده اصلی استفاده نمی شود. اما چرا اغلب نه برگ های خشک شده ادویه نمی گوییم؟ زیرا برگ گیاهان که به صورت خشک شده مورد استفاده قرار می گیرند گیاهان دارویی محسوب می شوند. هر قسمت دیگری از گیاه، از جمله پوست خشک، ریشه، دانه ها، شاخه ها یا هر قسمت دیگری از گیاه بجز برگ آن، ادویه محسوب می شود. امروزه هند بزرگ ترین مصرف کننده، تولید کننده و صادرکننده ادویه جات در جهان است و ادویه های هندی از جمله بهترین و مرغوب ترین ادویه ها در جهان محسوب می شوند.

 

تاریخچه ادویه؛ آغاز یک خوشمزگی

 

تجارت ادویه در سراسر شبه قاره هند در اوایل سال 2000 پیش از میلاد با دارچین و فلفل سیاه و در شرق آسیا با گیاهان دارویی و فلفل آغاز شد و توسعه یافت. مصری ها از برخی گیاهان دارویی برای مومیایی کردن مردگان خود استفاده می کردند و همین تقاضا از سوی مصریان، منجر به تجارت جهانی ادویه شد. کلمه ادویه از واژه فرانسوی قدیمی espice گرفته شده است که به epice تبدیل شده و از ریشه لاتین spec آمده است، اسمی که به گونه های مختلف گیاهان معطر و دارویی اشاره می کند. تا سال 1000 قبل از میلاد، سیستم های پزشکی مبتنی بر گیاهان در چین، کره و هند یافت می شد. کاربردهای اولیه ادویه ها و گیاهان دارویی، استفاده از آن ها در سحر و جادو، درمان، برگزاری آداب و رسوم مذهبی و… بود.

اولین سوابق مکتوب ادویه جات از فرهنگ های مصری، چینی و هندی قدیم آمده است. مورخان معتقدند که جوز هندی که از جزایر باندا در جنوب شرقی آسیا سرچشمه می گیرد، در قرن 6 قبل از میلاد به اروپا رسید. بازرگانان اندونزی در سراسر چین، هند، خاورمیانه و سواحل شرقی آفریقا سفر کردند و تجار عرب مسیرهای خاورمیانه و هند را تسهیل کردند که این امر باعث شد شهر بندری اسکندریه مصر به عنوان مرکز اصلی تجارت ادویه جات شناخته شود.

ادویه جات از جمله پرمصرف ترین و گران ترین محصولات موجود در اروپا در قرون وسطی بودند، رایج ترین ادویه ها فلفل سیاه، دارچین، زیره، جوز هندی، زنجبیل و میخک بود. تخمین زده شده است که حدود 1000 تن فلفل و 1000 تن از ادویه جات رایج دیگر هر ساله در اواخر قرون وسطی به اروپای غربی وارد می شده است که ارزش آن ها معادل عرضه سالانه غلات برای 1.5 میلیون نفر بوده است.

پس از قرون وسطی اسپانیا و پرتغال علاقه مند به جستجوی مسیرهای جدید برای تجارت ادویه جات و سایر محصولات ارزشمند از آسیا بودند. کنترل راه های تجاری و مناطق تولید ادویه، مهم ترین دلایلی بود که دریانوردان پرتغالی در سال 1499 به هند سفر کردند. قدرت نظامی به پرتغالی ها اجازه داد تا کنترل مسیرهای دریایی به هند را در دست بگیرند و به این صورت تجارت ادویه را تسهیل کنند.

در سده های اخیر ادویه جات تازه ای از جمله فلفل دلمه ای، فلفل چیلی، وانیل و شکلات به بازار ادویه وارد شد. این تحول، باعث شد قاره امریکا نیز به عنوان یکی از مقاصد تجارت ادویه در قرن نوزدهم به حساب بیاید.

 

شهر ادویه کجاست؟

 

اگر بخواهیم با نگاهی به طول تاریخ، بزرگ ترین و مشهورترین خاستگاه ادویه را معرفی کنیم باید از کشور هند نام ببریم. ادویه های هندی به دلیل رایحه منحصر به فرد و طعم و مزه جادویی و همین طور خواص ارزشمند، پرطرفدارترین ادویه ها در سطح جهان هستند و از طرفی بزرگ ترین بازار داخلی ادویه متعلق به کشور هند است.

به بیانی دیگر این کشور عمده ترین تولیدکننده، مصرف کننده و صادر کننده ادویه در جهان است. کشور هند از میان 109 گونه ادویه شناخته شده در جهان، 75 گونه آن را دارا است.

از دیگر مراکز مهم تولید ادویه ها در دنیا می توان کشورهای زیر را نام برد:

جدول برترین کشورهای تولید کننده ادویه در جهان آمده است.

ادویه اولین تولید کننده بزرگ دنیا دومین تولید کننده بزرگ دنیا هل گواتمالا هند زنجبیل هندچین زردچوبه هند پاکستان فلفل چیلی هند چین زیره هندترکیه وانیل اندونزی ماداگاسکار جوزهندی اندونزی جزیره گرانادا در دریای کارائیب دارچین اندونزی چین میخک اندونزیماداگاسکارزعفران ایران اسپانیا فلفل ویتنام هند

 

لیست انواع ادویه جات

 

اگر بخواهیم همه 109 ادویه شناخته شده در جهان را معرفی کنیم، لیست بلند و بالایی خواهد شد، مضاف بر آن تمام ادویه های موجود در جهان برای ما شناخته شده نیستند بنابراین لیستی از معروف ترین و شناخته شده ترین ادویه ها را در ادامه خواهیم آورد.

هل سبز: به این ادویه در هند، یعنی کشور مبدأ آن، «ملکه ادویه جات» گفته می شود. هل دارای طعمی قوی و تند است و با این حال می توان از آن برای افزایش طعم های شیرین استفاده کرد. دو نوع هل سبز و سیاه معمولاً در آشپزی هندی و هم چنین در سراسر جهان استفاده می شود.

در شیرینی پزی بیشتر از هل سبز استفاده می شود که طعم بسیار سبک و شیرینی دارد. این ادویه اغلب در دسرها و نوشیدنی های شیرین به کار می رود. از طرف دیگر، هل سیاه دارای طعم دودی بسیار قوی است، بنابراین اغلب در غذاهای تند و همراه با کاری استفاده می شود.

میخک: این ادویه یکی دیگر از ادویه های نسبتاً رایج هندی است که برای اولین بار در بندری در سریلانکا در حدود 1000 سال پیش مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال، بومی جزایر مولاکا است که اکنو
ن بخشی از اندونزی است. میخک دارای یک نوع بسیار متمایز از بوی شیرین با طعم تند و شیرین است. میخک کامل اغلب در ادویه کاری استفاده می شود هم چنین پودر میخک در انواع غذاهای شیرین مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه برای دندان درد، استفراغ، تهوع و سوء هاضمه مفید است.

فلفل سیاه: فلفل سیاه یکی از رایج ترین ادویه جات است که در سراسر جهان مصرف می شود. مقادیر مختلف از فلفل تقریباً در تمام دستورالعمل های آشپزی به چشم می خورد. از زمان یونان باستان، فلفل ادویه ای بسیار دوست داشتنی و محبوب بود و از آن به عنوان یک هدیه مقدس استفاده می شد.

فلفل سیاه طعم تند بسیار منحصر به فردی دارد. برخی از کاربردهای شگفت انگیز دارویی فلفل شامل استفاده از آن به عنوان مسهل یا برای رفع احتقان است.

زیره: زیره سبز یکی از رایج ترین ادویه جات و بومی اروپا، آسیا و آفریقا است. با این حال، این ادویه به عنوان یک عنصر بسیار ضروری در سراسر جهان تبدیل شده است. برخی از بارزترین ویژگی های زیره رایحه تند آن است. زیره را می توان به صورت کامل یا به صورت آسیاب شده استفاده کرد. در هر صورت، طعم دودی منحصر به فردی را به غذا می افزاید. اکثر مردم ترجیح می دهند از زیره تازه در دستور العمل های کاری و غذاهای گیاهی استفاده کنند تا از طعم تند آن بیشترین بهره را ببرند.

زیره سبز دارای مزایای زیادی برای کاهش وزن، کاهش کلسترول، درمان دیابت، کاهش عوارض سندرم روده تحریک پذیر و بسیاری بیماری های دیگر است.

پودر کاری: نیازی به گفتن نیست که پودر کاری جزء اصلی انواع غذا با کاری است، اما می توان از آن برای طعم دادن به بسیاری از خورشت ها، مرینیت ها و گوشت ها نیز استفاده کرد.

جوز هندی: جوز هندی از درخت همیشه گرمسیری گرفته می شود که بومی جزیره مولوکاس در اندونزی است و هم چنین در غرب هند کشت می شود. به دلیل رایحه تند و طعم شیرین ملایم، این ادویه اغلب همراه دارچین استفاده می شود. اگرچه جوز هندی در پخت و پز و تهیه نوشیدنی های سرد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، اما می تواند در غذاهای دلچسبی مانند گوشت گوسفند، انواع خورشت، غذاهای گیاهی و… خوراک های گیاهی نیز به کار رود.

برخی از مزایای باور نکردنی جوز هندی شامل تسکین دردهای ناشی از سوء هاضمه، کنترل اسهال و کاهش اشتها است.

زنجبیل: مانند سیر، زنجبیل نیز به دلیل طعم تند و شیرینش محبوب است. زنجبیل هم چنین در انواع دسرهای مختلف مانند پای کدو تنبل و نان زنجبیلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجبیل یک گیاه چند ساله علفی است که از جزایر جنوب شرقی آسیا سرچشمه گرفته و بعدها به سراسر هند و اقیانوس آرام منتقل شده است. اغلب از زنجبیل در دسرها و غذاهای شیرین که نیاز به ادویه ملایمی دارند، استفاده می شود.

زنجبیل از دیرباز با مزایای بیشماری برای سلامتی همراه بوده است و عمدتاً به عنوان تقویت کننده دستگاه گوارش و درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و سرفه معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

زردچوبه: زردچوبه یکی دیگر از ادویه های فوق العاده معروف هندی با ترکیبی از طعم تلخ و تند است. هم چنین با نام های دیگری مانند زعفران هندی و زنجبیل زرد شناخته می شود. به طور کلی زردچوبه به دلیل ترکیب رنگ روشن زرد و نارنجی به راحتی قابل تشخیص است.

به تازگی ، زردچوبه به عنوان «ادویه طلایی» محبوبیت زیادی پیدا کرده است و اکنون در نوشیدنی هایی مانند «لاته طلایی» استفاده می شود. این در درجه اول به دلیل مزایای بیشماری است که این ادویه برای تأمین سلامت بدن دارد، به عنوان مثال، زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و می تواند از سرطان جلوگیری کند. علاوه بر این، گفته می شود که می تواند افسردگی و آرتریت را درمان کند.

زعفران: زعفران که به عنوان گران ترین ادویه در جهان شناخته می شود، به دلیل طعم بسیار متمایز و رنگ نارنجی شگفت انگیز بسیار مورد توجه است. این واقعیت که تولید زعفران بسیار پرزحمت است، یکی از دلایل اصلی ارزشمند بودن و گران بودن آن است.

زعفران هم چنین به دلیل عطر عسلی که دارد، بوی باور نکردنی را به غذاها می دهد. طعم این ادویه بسیار منحصر به فرد است و قوی است و به همین دلیل معمولاً از زعفران در مقادیر کم استفاده می شود.

زعفران اغلب به عنوان آرام بخش و هم چنین درمان خشکی پوست، کاهش علائم قاعدگی و آسم استفاده می شود

فلفل چیلی:

مانند فلفل قرمز، فلفل چیلی معمولا به غذاها تندی و حرارت اضافه میکند. شکل خشک شده و پودر شده فلفل چیلی، معمولاً با عنوان «پودر چیلی» شناخته می شود.

عطر و طعم پودر فلفل چیلی بسیار تند و متمایز است و درست مانند دیگر اعضای خانواده فلفل ها، فواید بیشماری برای سلامتی دارد، از جمله تسکین درد، احتقان و درمان سرماخوردگی.

دارچین: این ادویه باید قدیمی ترین ادویه شناخته شده باشد. دارچین به عنوان یک چاشنی خوش طعم و معطر در بسیاری از غذاها و انواع  شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ادویه دارچین در تولید شکلات در مکزیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که در ایالات متحده، از آن در غذاهای مبتنی بر نان و هم چنین برای طعم دادن به غلات مختلف استفاده می شود.

سماق: ادویه سماق به دلیل طعم ترش و لیمویی که دارد، در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

از این ادویه به عنوان درمانی برای برخی از بیماری های سلامتی مانند بیماری های روده، سردرد، آسم، سرماخوردگی و تب استفاده می شود.

پودر پیاز: پودر پیاز از پیازهای خشک و کم آب تهیه می شود و معمولاً به عنوان چاشنی سوپ، خورشت، برنج و… استفاده می شود.

این ادویه برای درمان تعدادی از بیماری ها مانند مشکلات پوستی، احتقان بینی و قفسه سینه و بسیاری از بیماری های تنفسی استفاده می شود.

 

معرفی ادویه های ایرانی

 

آشپزی ایرانی با ادویه ها دوستی دیرینه ای دارد و خصوصاً برخی از ادویه ها کاربرد زیادی در تهیه انواع غذاها، شیرینی ها و دسرهای ایرانی دارند.
یکی از مهم ترین ادویه های ایرانی زعفران است که در غذاهای اصیل ایرانی و دسرهایی مانند شله زرد مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه گران قیمت را تقریباً در تمام غذاها می توان مورد استفاده قرار داد. از دیگر ادویه های ایرانی می توان به دارچین، زنجبیل، زیره، زردچوبه، فلفل سیاه، آویشن، پودر سیر، پودر پیاز و… اشاره کرد.

 

ادویه لبنانی

 

غذاهای لبنانی به واسطه استفاده از ادویه های منحصر به فرد و ترکیب شگفت انگیز طعم ها و مزه ها در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار هستند. یکی از این غذاهای پرطرفدار که در جنوب ایران هم تهیه می شود، فلافل است. ترکیبات ادویه لبنانی میخک، زیره، دارچین، زنجبیل، گل سرخ، هل و به لیمو، کنجد، پونه کوهی و… است.

 

ادویه هندی

 

هند بزرگ ترین تولید کننده، صادر کننده و مصرف کننده ادویه در جهان است و این کشور را می توان مهد ادویه دنیا به حساب آورد. ادویه های هندی کیفیت، طعم و بافت منحصر به فردی دارند و بسیار پرطرفدار هستند. هل، زردچوبه، زعفران، زیره، دارچین، تخم گشنیز، خردل و پودر انواع فلفل از مهم ترین ادویه های این کشور محسوب می شود.

 

ادویه پاکستانی

 

یکی از کشورهایی که از نظر غذایی و استفاده از ادویه ها به کشور هند نزدیک است، پاکستان است. استفاده از انواع ادویه در پاکستان نیز رواج زیادی دارد و ادویه های این کشور نیز شهرت جهانی دارند. از جمله ترکیبات ادویه ای مشهور پاکستانی می توان به مخلوطی از پودر انبه ترش، دانه رازیانه، زیره سبز، زنجبیل، تخم گشنیز و انواع فلفل از جمله فلفل سیاه و سفید و قرمز اشاره کرد.

 

ادویه ایتالیایی

 

غذاهای ایتالیایی مدت هاست که مورد استقبال مردم سراسر جهان قرار دارد. در ایران نیز بسیاری از غذاهای ایتالیایی پرطرفدار است و در هفته بارها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهید راز و رمز خوشمزگی این غذاها را بدانید، باید به ترکیبات ادویه ای آن نگاهی بیندازید. استفاده از ادویه هایی نظیر آویشن، پودر سیر، پودر پیاز، ریحان خشک شده یا تازه، رزماری و… رمز و راز منحصر به فرد بودن غذاهای ایتالیایی است.

 

ادویه عربی

 

به ادویه های عربی «البزار العربی» یا «بزار» گفته می شود. این ادویه که در بین کشورهای حوزه خلیج فارس بسیار پرطرفدار است، از فلفل سیاه، گشنیز، میخک، دارچین، برگ بو، هل، زردچوبه، زیره، رازیانه، انیسون، شنبییله و فلفل تند تهیه می شود و در انواع غذاها کاربرد دارد.

 

ترکیبات انواع ادویه جات

 

اصولاً برای تهیه انواع غذاها از یک ادویه خاص استفاده نمی شود، بلکه ترکیبی از ادویه ها که طعم ها و مزه های مکمل دارند، به کار گرفته می شوند و به این ادویه ها، ادویه های ترکیبی گفته می شود. در ادامه به برخی ادویه های ترکیبی اشاره می کنیم.

 

ادویه خورشتی

 

انواع خورشت از محبوب ترین غذاهای ایرانی است و از ادویه های مختلفی در آن ها استفاده می شود.  از معروف‌‎ترین ترکیبات ادویه ای که می توان برای انواع خورشت ها به کار برد، مخلوطی از هل، جوز هندی، تخم گشنیز، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، زردچوبه، زیره سیاه و زیره سبز است.

 

ادویه پلویی

 

ادویه هایی که در پلوهایی مانند عدس پلو، لوبیاپلو، سبزی پلو، باقالی پلو، دمپختک و… به کار می روند، عبارتند از پودر دارچین، پودر هل، گل محمدی، زیره و جوز هندی هستند.

 

ادویه آبادانی

 

غذاهای جنوبی و بالاخص آبادانی اغلب با ادویه هایی با طبع گرم و مزه ای تند آماده می شوند. ادویه های آبادانی در غذاهای جنوبی و به خصوص فلافل و انواع خورش های جنوبی بسیار پرکاربرد هستند. تخم گشنیز، هل سبز، زیره سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، رازیانه خشک شده، پاپریکا، جوزهندی، ادویه کاری، شنبلیله خشک شده، میخک، گلپر، پودر انبه، لیموعمانی، پودر خردل و… از جمله ترکیبات ادویه آبادانی هستند.

 

ادویه فست فود

 

امروزه فست فودها در کنار سایر غذاهای ایرانی بسیار پرطرفدار و پرمصرف هستند و علت آن طعم و مزه بیشتر و متفاوت تر این غذاها است که اغلب به دلیل وجود ادویه های خاصی است که در ترکیبات آن ها استفاده می شود. فلفل سیاه، پول بیبر، کاری، پودر پیاز، پودر سیر، آویشن و اورگانو، جعفری خشک، گررام ماسالا و جوزهندی از جمله ادویه های فست فود است.

 

ادویه جات عروس

 

معمولاً برای عروس خانوم ها ادویه های مختلفی تهیه می شود تا بتوانند به وسیله آن انواع غذاها را بدون دغدغه تهیه کنند. از مهم ترین ادویه های عروس خانوم ها می توان به زعفران، زردچوبه، دارچین، هل، زیره و… اشاره کرد.

 

ادویه ماهی

 

خوردن ماهی به دلیل خواص زیادی که دارد از سوی پزشکان بسیار توصیه می شود. ولی اغلب مردم به دلیل بوی زهم آن از مصرف ماهی امتناع می کنند. به سادگی می توان با استفاده از یک ترکیب ادویه ای مناسب، بوی زهم ماهی را گرفت و آن را به خوراکی خوشمزه تبدیل کرد. ادویه ماهی عبارتند از: آویشن، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زیره، پودر پیاز، پودر سیر، پودر تخم گشنیز، زردچوبه و کاری

 

ادویه قورمه سبزی

 

قورمه سبزی از خورشت های پرطرفدار و بسیار خوش بو و خوش خوراک است که در اکثر میهمانی ها از آن استفاده می شود. پودر شنبلیله، تره، رازیانه و گشنیز از جمله ادویه هایی است که قرمه سبزی را خوش عطر و طعم تر می کند. منتها مراقب باشید که از شنبلیله زیاد استفاده نکنید تا قرمه سبزی شما تلخ نشود.

 

ادویه قیمه

 

قیمه از آن خورشت هایی است که نه تنها در میهمانی های خانوادگی سرو می شود بلکه در بسیاری از مراسم های مذهبی تهیه و پخش می شود. اگر می خواهید خورشت قیمه ای خوش طعم و درجه یک داشته باشید از ادویه هایی مانند زعفران، دارچین، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر جوزهندی، هل و پودر گل محمدی غافل نشوید.

 

ادویه آبگوشت

 

آبگوشت یک غذای سنتی و ایرانی است که بسیار مقوی و پرطرفدار است، این غذا مواد اولیه نسبتاً کمی دارد که گوشت و سیب زمینی و نخود از جمله مهم ترین آن ها است. برای طبخ یک آبگوشت خوشمزه و جا افتاده بهتر است از ترکیب ادویه ای  فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین، زیره سیاه، میخک، بادیان، دانه گشنیز، پودر پیاز، زنجبیل، هل سبز و برگ بو استفاده کنید.

 

ادویه بهارات

 

ادویه بهارات یک ادویه ترکیبی خوش عطر و طعم است که بیشتر در خاورمیانه و مراکش مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه هم با گوشت گوسفند و هم مرغ و ماهی و سوپ قابل استفاده است. ترکیبات ادویه بهارات عبارتند از فلفل سیاه و چیلی، میخک، جوزهندی، تخم گشنیز، هل، زیره سیاه و دارچین.

 

ادویه زعتر

 

از ادویه زعتر بیشتر در خاورمیانه و افریقا استفاده می شود. این ادویه را اغلب مستقیماً روی انواع غذا و نان می پاشند. زعتر از سبزیجات مختلف تهیه شده است و در انواع پلوها، خورشت ها و سالادها قابل استفاده است. ترکیبات ادویه زعتر عبارتند از: آویشن، تخم گشنیز، سماق، زیره سبز و کنجد برشته.

 

ادویه فلافل

 

فلافل آبادانی از جمله معروف ترین غذاهای جنوبی ایران است و با اینکه این غذا اصالتاً به کشور لبنان تعلق دارد، در ایران به عنوان یک فست فود سالم و خوشمزه طرفداران زیادی دارد. پودر انبه مهم ترین ادویه فلافل است که به وسیله آن یک نوع ترشی تند هم تهیه می شود و به همراه فلافل سرو می شود. فلفل سیاه و فلفل قرمز، زیره سیاه، زردچوبه، زنجبیل، سیر، پیاز، جعفری خشک، تخم گشنیز و بیکینگ پودر از جمله ادویه های فلافل هستند.

 

ادویه تندوری

 

ادویه تندوری ریشه هندی دارد و یک ادویه نسبتاً تند است که بیشتر برای کباب گوشت و مرغ کاربرد دارد.

ادویه تندوری را به راحتی می توان در منزل آماده کرد تنها لازم است مقادیر مشخصی از پاپریکا، میخک، فلفل قرمز آسیاب شده، جوزهندی، زردچوبه، تخم گشنیز، زنجبیل و زیره را با هم ترکیب کرد.

 

خواص ادویه جات

 

ادویه ها علاوه بر اینکه عطر و طعم بی نظیری به غذاها می بخشند، خواص درمانی فراوانی هم دارند. برخی از ادویه ها گرم مزاج هستند که بهتر است در غذاهایی که طبعی سرد دارند مورد استفاده قرار بگیرند، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه، دارچین و زنجبیل در گروه ادویه های گرم هستند. برخی دیگر از ادویه ها سرد مزاج هستند، از جمله گرد لیمو، گرد غوره، سماق و تخم گشنیز. بهتر است پیش از استفاده از ادویه ها از خواص آن ها مطلع شوید و هم چنین ادویه های گرم مزاج را بیشتر در فصل زمستان و ادویه های سرد مزاج را در فصل تابستان مصرف کنید.

 

معرفی ادویه های لاغری و چربی سوز

 

برخی از ادویه ها که ما به صورت روزانه هم از آن ها در انواع غذاها استفاده می کنیم، باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوند و در نتیجه به کاهش وزن و لاغری کمک می کنند.

هل: یکی از این ادویه ها هل است که به هضم غذا کمک می کند و باعث چربی سوزی می شود و به راحتی می توان آن را به همراه چای یا به تنهایی دم کرد و به صورت روزانه مورد استفاده قرار داد.

زیره: زیره باعث تقویت دستگاه گوارش می شود و به جذب کلسترول کمک می کند. زیره را می توان به انواع خورشت، پلو، سوپ، نان و … اضافه کرد و به صورت روزانه مصرف کرد.

زردچوبه: زردچوبه دارای کورکومین است. این ماده باعث می شود که چربی اضافه در رگ ها تشکیل نشود. هم چنین زردچوبه برای کسانی که از کبد چرب رنج می برند مفید است. شیر زردچوبه از جمله ترکیبات مؤثر برای لاغری و کاهش وزن است.

دارچین: یکی از پرطرفدارترین ادویه های لاغری، دارچین است که سوخت و ساز بدن را بالا می برد. هم چنین دارچین کاهنده قند خون است و به همین دلیل برای بیماران دیابتی مفید است. دارچین سوخت و ساز بدن را بالا می برد و به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می کند. دارچین را هم می توانید با چای دم کنید و هم اینکه با شیر میل کنید. هم چنین می توان روی میوه هایی مانند سیب و موز دارچین پاشید و میل کرد.

زنجبیل: این گیاه طبع گرمی دارد و هم به هضم غذا کمک می کند و هم باعث تقویت معده می شود. هم چنین متابولیسم بدن را بالا می برد و به کاهش وزن کمک می کند. جویدن یک تکه زنجبیل تازه پیش از غذا احساس سیری را در شما به وجود می آورد و اشتهای شما را کم می کند.

 

نحوه مصرف ادویه جات

 

ادویه جات پیش از هر چیز برای طعم دهی به غذاها مورد استفاده قرار می گیرند. بهتر است ادویه ها را در جایی خشک و تاریک قرار دهید و اجازه ندهید رطوبت باعث کاهش کیفیت آن ها شود. بسیاری از ادویه ها پیش از استفاده بهتر است کمی حرارت ببینند تا عطر و بوی آن ها بیشتر شود. هم چنین برخی از ادویه ها بهتر است تفت داده شوند. ولی مراقب باشید که حرارت ادویه را نسوزاند چون باعث تلخی اکثر ادویه ها می شود.

چنانچه مایل هستید از ادویه ها به عنوان داروی گیاهی استفاده کنید، خصوصاً اگر بیماری زمینه ای داشته باشید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

مضرات ادویه جات

 

ادویه جات خواص بیشماری دارند ولی زیاده روی کردن در مصرف  برخی از آن ها می تواند برای بدن مضر باشد. خصوصاً کسانی که از بیماری های زمینه ای رنج می برند، مصرف ادویه ها ممکن است بیماری آن ها را تشدید کند. ادویه های تند و تیز مانند فلفل می تواند باعث سوء هاضمه و ایجاد التهاب و زخم در معده شود.

هم چنین استفاده از ترشی ها باعث می شود که کسانی که دچار رفلاکس معده هستند، عوارض جدی تری را تجربه کنند.

 

تشخیص اصل و تقلبی بودن ادویه ها

 

تشخیص اصل و تقلبی بودن ادویه ها یک مقدار کار سختی است و به راحتی از عهده خریداران برنمی آید. بسیاری از فروشگاه های عرضه کننده ادویه برای کسب سود بیشتر از آرد یا دیگر افزودنی ها و یا حتی رنگ ها و اسانس های مصنوعی استفاده می کنند. بنابراین بهتر است در صورت امکان ادویه ها را به
صورت آسیاب نشده خریداری کنید و در منزل اقدام به آسیاب کردن آن ها کنید و یا اینکه از فروشگاه های معتبر چه به صورت حضوری و چه آنلاین، ادویه ها را تهیه کنید.

 

سخن پایانی

 

ادویه ها قدمتی چند هزار ساله دارند و از گذشته های دور تجارت ادویه یکی از پرسودترین معاملات بازرگانان به حساب می آمد. در دنیا بیش از 109 ادویه شناخته شده است که از این تعداد، بیش از 70 ادویه در کشور هند، تولید، مصرف و صادر می شود. ادویه های هندی به دلیل کیفیت و طعم و بافتی که دارند، در دنیا سرآمد هستند. زردچوبه، فلفل، زعفران، دارچین، هل، زنجبیل، جوزهندی، بادیان، آویشن، زیره سیاه، زیره سبز، پاپریکا، پودر پیاز، پودر سیر و… از جمله پر استفاده ترین ادویه ها در دنیا و در ایران هستند. زعفران یکی از گران قیمت ترین ادویه های دنیا است که قیمت آن رابطه مستقیمی با نحوه کاشت و برداشت آن دارد. از زعفران تقریباً در تمام غذاها و شیرینی ها و دسرها می توان استفاده کرد. در اکثر غذاها از ادویه های ترکیبی استفاده می شود و در ترکیب ادویه ها معمولاً ادویه هایی در کنار یکدیگر قرار می گیرند که با هم همخوانی بیشتری دارند.

از ادویه ها برای چربی سوزی و لاغری هم استفاده می شود. مهم ترین ادویه لاغری و تناسب اندام دارچین است.  به خاطر داشته باشید که زیاده روی در مصرف ادویه ها می تواند مشکلات گوارشی به وجود آورد
خانه  خانه داری  آشپزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *